en-Čím viac pruhov, tým viac ADIDAS???

29/11/2021

Prečítajte si TOP 3 "NAJ" chyby, ktoré sa pravidelne opakujú pri predajoch nehnuteľností a poučte sa z nich

Každý z nás sa vo svojom živote ocitne na takzvanej križovatke, kedy sa skôr alebo neskôr musíme pozrieť tvárou  tvár realite do očí. Častými dôsledkami  životných rozhodnutí  je aj predaj nehnuteľnosti. / rozchod, opustenie rodičovského domova, kúpa prvej nehnuteľnosti a odchod z podnájmu, rozrastanie rodiny, smrť v rodine..../ Pod tlakom životných zmien môže byť úsudková schopnosť človeka oklieštená a  riziko chýb a nesprávnych rozhodnutí  značne stúpa.

Spracovala som krátky a výstižný sumár z praxe realitných maklérov 3 najväčších chýb majiteľov, ktorých sa predaji nehnuteľnosti dopúšťajú..

1/ Kúpili by ste si špinavé auto, ktoré "vonia" od cigariet?

Predaj bytu je v prvom rade o emóciách až sekundárne vstupuje na scénu racio a logika. Môžete namietať, prax a výsledky Vám to vyvrátia.

Pri predaji auta by Vás určite nenapadlo predvádzať ho záujemcom a potenciálnym kupcom zapratané, špinavé a páchnuce od domácich miláčikov či cigariet. Ošetríte ho a vyčistíte.

Rovnako musíte pristupovať aj k svojej nehnuteľnosti ( Dokonca ešte aj nad rámec vyššie spomenutého. Rôzne typy nehnuteľností majú mnohonásobne vyššiu cenu, rovnako ako rôzne typy áut)

Žiaľ, ešte stále existuje mnoho ľudí ( aj maklérov-wake up !!!!) , ktorí takto nepremýšľajú. Výsledkom tohto nastavenia mysle sú neatraktívne fotky, nejasná poloha bytu, ktoré už v samotnej inzercii kupcu odradia a ak ho neodradia fotky, spoľahlivo ich doslova odpudí následná prehliadka takého bytu ( auta).  Pozrite sa na prípadovú štúdiu "Expresný predaj 3+KK bytu a až o 15.400 eur viac ako bol pôvodný plán" , ktorú sme vďaka profesionálnej "úprave" zarezervovali  6 dní po spustení novej prezentácie. Stojí za TO.

Čo s tým? Ak ste naďalej rozhodnutý predávať svoju nehnuteľnosť vo vlastnej réžii vezmite si na pomoc článok Máte tu bordel, šéfová.  Môžem Vám zaručiť, že po jeho prečítaní vďaka jednoduchým krokom zatraktívnite svoju nehnuteľnosť pre potenciálnych záujemcov spôsobom, ktorý ju okamžite posunie na vyšší level a  ako bonus získate okamžitý náskok pred podobnými inzerátmi ( aj realitnými inzerciami).

Pozn. Smutným faktom je, že ešte stále veľké množstvo maklérov premýšľa rovnakým spôsobom. / "Tak ja sa zastavím, Vašu nehnuteľnosť si nafotím, dám na internet a keď sa niekto ozve, zavolám Vám" / . Vtedy je legitímne sa opýtať: "Potrebujem takéto "služby", kt. medzi nami, skutočnými službami vlastne ani nie sú?". Špičkové maklérske služby  vyzerajú celkom inak a majú aj diametrálne odlišné výsledky.

2/ Chcem za byt/dom toľko a toľko a cez toto sa neprerežú.

Je úplne prirodzené a správne, že za svoju nehnuteľnosť chcete získať čo najviac peňazí.

Je však rovnako nutné k tomu pristupovať realisticky.

To, čo vidíte na predajných portáloch, často nezrkadlí reálnu trhovú cenu. ( Viete presne povedať, za akú sumu sa daná nehnuteľnosť REÁLNE predala? My áno.  A  toto je najväčší omyl, o ktorom je väčšina laikov predávajúcich dodnes presvedčená ( ja sama som nebola iná svojho času)

A/ MÝTUS:  "Tak to skúsime dať na internet a keď to nepôjde, tak cenu znížime"  Riskujete viac ako si viete z pozície laika, ktorý sa nehnuteľnostiam nevenuje predstaviť. By Vás zrejme zachvátil údiv, ale väčšina záujemcov o kúpu má absolútny prehľad o tržných cenách a keď začnete tancovať "tango s cenami", v tej chvíli sa zarežete. ( " niečo tu zapácha- niečo nie je v poriadku"- a už je Vaša nehnuteľnosť v podvedomí potenciálnych záujemcov na Black liste a veľmi často aj na smiech.)

B/ MÝTUS: " Realitný maklér bude na mňa tlačiť aby som cenu znížil?" Profesionálny maklér, ktorý realitami žije-dýcha to NIKDY nespraví bez toho, aby najprv spravil MAXIMUM pre jej predaj. Je to z podstaty svojej logiky iracionálne: Výška jeho odmeny závisí od výšky predanej nehnuteľnosti.

Na strane druhej, verím, že ste sa s takýmto správaním v praxi stretli. Ja v pozícii predajcu tiež. Ako realitný maklér viem, že nejedna firma takto svojich maklérov dokonca školí(sic !!!) To sú makléri, ktorí sa uspokoja s pár 100 eur aby si pokryli náklady na život alebo reality robia len ako doplnkovú činnosť (sic). Ich služby sú podobne nekonzistentné a sú postavené na TROJNOŽKE.

a/ pod-tržnej ceny, do ktorej predajcu naozaj tlačí

b/ šťastí

c/ a často neserióznych manévroch, ktoré škodia predajcom a ich nehnuteľnosti

Profesionál však vie zhodnotiť, kedy je cena za zenitom tržnej reality a túto skutočnosť si argumentačne obháji a pri "tvrdohlavom" klientovi sa s ním aj rozlúči. Je dôležité povedať NIE.

C/ MÝTUS: Ale kolega predal neďaleko dom za tú cenu. Takéto nezmyselné "argumenty" majiteľov iba ukotvujú v ich presvedčení, na ktoré už čoskoro sami doplatia. 

Ako majiteľ by ste si mal položiť otázky: Bol to skutočne na vlas rovnaký dom s identickými dispozíciami? Polohou? Výmerou pozemku? Sú lokalita a jej výhody porovnateľné s tou Vašou? Čo je to nedávno? Rok, 2, 5? Predal ju skutočne za toľko (predajná cena nie je ekvivalentom kúpnej ceny)?

Je potrebné si uvedomiť jednu vec: Kúpa nehnuteľnosti pre väčšinu ľudí nie je ako kúpa rožkov. Podľa štatistík väčšina ľudí kupuje nehnuteľnosť buď na celý život alebo minimálne na 10 rokov ( v závislosti od typu nehnuteľnosti). Dlhé mesiace zodpovedne trávia na internete hľadaním, porovnávaním, analyzovaním a často konzultujú s odborníkmi- maklérmi . Tí o predraženú nehnuteľnosť ani len nezakopnú. Vedia prečo.

3/ Čím viac pruhov tým viac ADIDAS???

Mnoho majiteľov a prvo-predajcov vlastnej nehnuteľnosti je skalopevne presvedčených, že čím viac realitných maklérov bude ich nehnuteľnosť ponúkať pod svojim menom, tým bude záujem o danú nehnuteľnosť väčšia a predá sa za vyššiu cenu.

Pozrieme sa na to spoločne:

1/ Myslíte, že sa bude maklér investovať svoje energetické a finančné zdroje, keď ju má v portfóliu ďalších 3-5 maklérov? Platiť zapožičané bytové doplnky do bytu, kam bude mať okrem neho prístup ďalších XY maklérov, služby Home-stagera, Fotografa, investovať svoj čas do špičkového copywritingu, platiť 3D scany pre virtuálnu obhliadku, zhotovovať vlastný web pre danú nehnuteľnosť, financovať cielenú online marketingovú kampaň za týchto sparťanských okolností? Isteže nie.

Maklér profesionál na takéto podmienky spolupráce NIKDY nepristúpi, nakoľko toto vlastne ani NIE je spolu-práca.

Čo taký priemerný maklér urobí? Nafotí si Váš byt do mobilu ( ako ďalší 3 pred ním), hodí na inzertné portály cez realitnú kanceláriu, kt. zastrešuje a tým to skočí. Čaká. Dlho, dlho čaká a nič.

VÝSLEDKY

A/ Rôzne inzeráty na rovnakom portáli s rôznymi parametrami bytu

B/ Rôzne ceny Vašej nehnuteľnosti uverejnených často za sebou na jednom inzertnom portáli

C/ Iné fotky, ale predsa je jasné, že ide to rovnaký byt

DôSLEDKY

A/ Zmätený a Nedôverčivý záujemca: často počúvam od klientov, že nevedia komu majú zavolať, nevedia komu dal majiteľ oprávnenie na zastupovanie a predaj nehnuteľnosti, myslia si, že ide o podvod ( mimochodom celkom oprávnene)

B/ Zmarený záujem vzniká obrovská diera, z ktorej Vám pretečú aj tí, ktorí reálne podobnú nehnuteľnosť hľadajú.

C/ Dlhší predaj: nič také ako pasívny predaj neexistuje iba správne nastavená aktívna predajná stratégia, ktorá Vás dovedie k úspešnému uzavretiu obchodu. Žiadny maklér do nej nebude investovať keď riskuje, že vďaka jeho zdrojom ju predá iný maklér.

D/ Zdĺhavý Predaj za výrazne zníženú cenu v dôsledku tlaku na čas

E/ Ako majiteľ nemáte žiadnu právnu istotu, nakoľko často pri takýchto podmienkach s Vami makléri nepodpíšu ani Zmluvu či Dohodu o Sprostredkovaní.

Prehrávate VY , prehráva Maklér a v konečnom dôsledku aj KUPUJÚCI. Vôbec nie je jedno, za akých okolností a v akej energii nehnuteľnosť kupujete.

Verím, že ste našli v článku a odkazoch  odpovede na Vaše otázky a prípadné pochybnosti.

Ak by ste mali akékoľvek dotazy ohľadne nehnuteľností, neváhajte sa na mňa kedykoľvek obrátiť.

Urobím maximum pre to, aby som Vám bola užitočná.


Opýtajte sa, rada pomôžem!

Mgr. Diana Decsiová

Krátka 4729/6, 903 01 Senec

+421 918 770 466

dianadecsiova@haloreality.sk

@RealitnéCAFE